Voorwoord

Door: Joost Valkhoff

Het was al voor maart 2020, voor de coronacrisis, dat de retailvastgoed-sector onder druk stond. De verschuiving van het koopgedrag naar online wordt het meest benoemd en uitgelegd. Een beweging die door de pandemie alleen maar is versterkt.

Maar er was en is meer aan de hand dan aan de oppervlakte zichtbaar is. Het is een te makkelijke verklaring om alleen naar e-commerce te wijzen als de oorzaak en de oplossing. Om een beter beeld te schetsen en echt inzicht te krijgen heb je cijfers nodig. Data die niet alleen vertellen hoe de hazen nu lopen, maar vooral ook helpen te verklaren waarom ze zo lopen en belangrijker: helpen te voorspellen waar ze heen lopen.

De dynamiek van de retailmarkt laat niet toe dat je alleen op de onderbuik kan afgaan, juist nu heb je de juiste inzichten en onderbouwing nodig om de kansen te zien en aan te pakken. Cobouw laat ook in deze derde editie juist de data voor je spreken.

Hoofdpunten uit deze editie:

  • Retailers moeten consumenten blijven verrassen en het interieur van winkels is daarbij belangrijk. Daarnaast lopen veel winkels achter met duurzaamheid. Lees verder...
  • Bij de upgrade van Hoog Catharijne zijn hotels en extra woningen toegevoegd. ‘Dat mixen van functies heeft de toekomst.’ Lees verder...
  • De belangrijkste transformatie-optie is het ombouwen van winkels naar woningen. Dat kan aantrekkelijk zijn omdat de huuropbrengsten stijgen. lees verder....
  • Bij het ontwerp moet je al nadenken over hoe je een pand later gemakkelijk kunt ombouwen of groter of kleiner maken. Zorg dat in hetzelfde vastgoed andere bestemmingen mogelijk zijn. Lees verder...
  • Er vindt overal schaalvergroting in de retail plaats, vooral in de elektronica, doe-het-zelf en de kledingbranche. Lees verder...
  • Er zijn nog nieuwbouwkansen voor supermarkten in groeigebieden rondom de steden. Lees verder...

  • De binnenstad of het winkelgebied zou voor zo veel mogelijk bezoekdoelen gebruikt moeten kunnen worden. Lees verder...