KLANT OVER BOUWBERICHTEN

‘We halen dankzij Bouwberichten veel klanten binnen’


Annelies de Jong zou niet meer zonder Bouwberichten kunnen. ‘Ik kijk wekelijks naar nieuwe projecten, en de projecten die in uitvoering zijn print ik uit. Ik vind het fijn om een stapeltje te hebben waarmee ik de dag kan beginnen.’


Door: Ingrid Rompa

Annelies is acquisiteur bij Replato. ‘Ik ben hier vanaf medio 2014 mee aan de gang’, vertelt ze enthousiast. ‘Ons bedrijf heeft al jarenlang een abonnement op Bouwberichten.’ Replato is een full servicebedrijf op het gebied van productmarkering, bewegwijzering en sign-projecten. In hun fabriek maken ze industriële naamplaten, typeplaten, stickers, frontpanelen, bedieningspanelen, huisnummerborden, bewegwijzering en gevelreclame. Hun producten gaan niet alleen naar de machine- en apparatenbouw, luchtvaart, scheepvaart, offshore, transport en de bouw, maar zijn ook te vinden in scholen, universiteiten, ziekenhuizen, appartementsgebouwen, parkeergarages en industriële complexen.

Waarom en hoe gebruik je Cobouw Bouwberichten? ‘We halen dankzij Bouwberichten veel klanten binnen. Het is belangrijk om ze in het begin van een uitvoerende fase een mailtje te sturen en na te bellen. Ik begin altijd met de aannemer. En als de aannemer zegt dat het niet in zijn bestek zit, dan ga ik verder naar de architect, de bouwmanager, de adviseur of de opdrachtgever. Ik probeer op allerlei manieren een ingang te krijgen.’

Hoe is het salesproces bij jullie georganiseerd? ‘Zodra een offerteaanvraag binnen is, geef ik al mijn spullen uit handen en dan gaat mijn collega er mee verder. Zij werkt ze uit en dan komen alle gegevens in een klantensysteem terecht. Op een gegeven moment wordt het dan een productieorder.’


'De klanten die blijven, zijn natuurlijke de mooiste klanten'

In welke fase van het bouwproces zijn jullie geïnteresseerd? ‘Ik begin in principe altijd met het zoeken van projecten die in uitvoering zijn of in de gegunde fase. De ontwerpfase is voor ons te vroeg, want de producten die wij verkopen worden pas interessant tegen de tijd dat de ruwbouw al is geweest en de afbouw gaat beginnen.’

Kun je een voorbeeld geven van nieuwe klanten die je dankzij Bouwberichten hebt opgespoord? ‘Een goed voorbeeld van een vaste klant die ik dankzij Bouwberichten heb binnengehaald is het Westfriesgasthuis in Hoorn. Dat heet nu Dijklander. Daar hebben we wekelijks contact mee, want er is altijd wel weer iets wat aan verandering onderhevig is. Andere voorbeelden zijn The Student Experience, een keten van hotels in Amsterdam, het Rosa Spier Huis in Laren, Saxion, een mbo-opleiding in Twente, en Brandweer Amstelland. De klanten die blijven, zijn natuurlijke de mooiste klanten.’

Welke tips heb je voor gebruikers van Bouwberichten? ‘Een belangrijke tip is om altijd even terug te scrollen als je een paar dagen niet hebt gekeken in Bouwberichten. Je kunt altijd wel iets belangrijks missen; vooral na een vakantie. En je moet altijd goed checken of de contactpersonen wel kloppen. Dat is soms best een zoektocht, maar ik wroet net zolang verder totdat ik de juiste persoon heb gevonden.’

©️ Cobouw | Vakmedianet 2021