KLANT OVER BOUWBERICHTEN


‘Elke maandag een mail met leads’


Hoe gebruik je Bouwberichten op een efficiënte manier? Rolph Voesenek kan zijn week vullen met het opvolgen van leads die hij uit de database heeft ontvangen.

Door: Anton van Elburg

Rolph Voesenek is sinds juli 2019 accountmanager voor het rayon Zuid West Nederland bij Eigenhuis Projecten, een projectleverancier van keukens voor renovatie-, transformatie- en nieuwbouwprojecten. Zijn klanten zijn corporaties, beleggers, projectontwikkelaars en aannemers.

Waarom gebruik je Cobouw Bouwberichten? ‘Ik zie Bouwberichten als een lead generator. Elke maandag ontvang ik een mail met nieuwe informatie over projecten in mijn rayon. Daar heb ik bepaalde filters voor ingesteld. De organisaties die bij de projecten betrokken zijn, bel ik waar mogelijk in dezelfde week nog op. Veel partijen kennen we. Maar gezien de bouwnijverheid in Nederland word je ook elke week verrast door namen van potentiële nieuwe klanten. Hoewel je bij bekende relaties wel weet welke projecten er gaan lopen, is Bouwberichten nog steeds interessant, omdat het meer context over een project biedt. Het belangrijkste voor mij blijft natuurlijk om nieuwe potentiële relaties te vinden waarmee ik een langdurige samenwerking aan kan gaan.’

Ben je meer een cold caller of meer een relatiebeheerder? ‘Beide. De ene week ben ik meer bezig met het koud bellen van nieuwe contacten, de andere week meer met het opvolgen van vragen van mijn vaste relaties. Naarmate mijn netwerk groeit, verschuift koude acquisitie meer naar de achtergrond, maar ik vind beide aspecten boeiend.’


‘Ik word elke week verrast door namen van nieuwe potentiële klanten’

In Bouwberichten kun je zoeken per fase van het bouwproces. In welke fase zijn jullie geïnteresseerd? ‘Wij kijken vooral naar de ontwerpfase, en soms naar de gunningfase. Voor ons zijn koopwoningprojecten van belang, en die gaan al in de verkoop voordat de bouw is gestart. Aan de kopers wordt dan verteld wie de keuken gaat leveren, dus daar willen we bij zijn. Ik kijk ook wel naar projecten in de signaleringsfase, maar dat is meer om er op tijd bij te zijn zodra er marktpartijen aan zo’n project worden gekoppeld.’

Kun je een voorbeeld geven van new business die je dankzij Bouwberichten hebt opgespoord? ‘Binnenkort komt een projectontwikkelaar die ik nog niet kende naar een van onze showrooms voor een afspraak. En als een prospect eenmaal langskomt, dan weet ik bijna zeker dat we zaken gaan doen. Deze partij had ik niet in beeld gekregen zonder Bouwberichten. Verder heb ik onlangs een presentatie gegeven bij een middelgrote projectontwikkelaar. Ik had contact opgenomen nadat ik in Bouwberichten had gelezen over één van hun projecten. Wij zijn één van de partijen die meedingen, dus of het wat wordt weet ik op dit moment nog niet.’

Welk tips heb je voor gebruikers van Bouwberichten? ‘De allerbelangrijkste tip is: maak gebruik van de fantastische afdeling Customer Solutions. Ze hebben mij onder andere heel goed geholpen met het instellen van de filters. Ze denken echt met je mee. Een tweede tip is: kijk bij een marktpartij onder de knop Meer informatie. Daar vind je andere organisaties waarmee zo’n marktpartij veel mee samenwerkt. Kom je op de ene manier niet binnen bij een project, dan kun je het dus via een andere partij proberen. Maak daar gebruik van!’

©️ Cobouw | Vakmedianet 2020